Corona Vragen & Antwoorden

Wij krijgen momenteel veel vragen van klanten over de huidige corona situatie

Moet ik in deze tijd accepteren dat mijn klanten tussentijds en per direct een doorlopend contract opzeggen (huur, lease, afname goederen)?
Juridisch gezien niet: betalingsonmacht is nog geen overmacht. Rationeel kan het anders liggen: als de klant écht geen rooie cent meer heeft, dan kun je er beter vanaf zijn, dan zelf kosten te blijven maken en energie te verspillen.

Hebben bedrijven hiervoor niet in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden een lid opgenomen wat hen uitsluit in geval van rampen oid?
Dit zou raar zijn: de een moet dan wel presteren en de ander niet, althans blijft een dan met de kosten zitten. Door zo een clausule zou je het wezen van het zakendoen (en van het hele leven) onderuithalen en het probleem van jou alleen maar op de ander schuiven (en die weer op zijn voorganger in de keten enzovoort tot het bij iemand terecht komt die het niet meer kan afschuiven, vaak de zwakste schakel ook nog eens!). Je komt die bepalingen wel tegen, maar slechts als bescherming van de economisch zwakkere is dat toegelaten en ook dan slechts toe te passen binnen de grenzen van het redelijke en met voldoende oog voor het belang van de ander..

Afgelopen week was het in het nieuws; veel bedrijven die eenzijdig betaaltermijnen verlengen of maar deels betalen. Moet je dat als ondernemer zo maar accepteren?
Nee: betalingsonmacht is nog geen overmacht in juridische zin. Commercieel kan dat natuurlijk anders liggen en zeker in deze tijd is een vogel in de hand vaak beter dan tien in de lucht.

Treedt AdvoCasso in deze tijd harder of juist zachter op?
Duidelijk zachter in het begin (en proberen we begrip te kweken), maar wel vasthoudender en sneller als dat niet helpt. Ook vinden we het niet gepast in deze tijd om faillissementsaanvragen (wat wij normaliter doen) als drukmiddel te gebruiken. Tenzij er uiteraard sprake is van opzet of oplichting.

Wat is verstandiger: een korting geven of betalingsuitstel?
Dat hangt af van hoe sterk de debiteur financieel is. Staat hij er zwak voor, dan liever nu 80-90% dan straks niets!

Als mijn klant zelf ook niet betaald krijgt door diens klanten, hoeft hij mij dan ook niet te betalen?
Jawel, het is niet de bedoeling dat problemen worden doorgeschoven naar de volgende in de keten. Dat zou een omgekeerde kettingbrief worden (en weet u wie daarbij steeds de pech heeft???).

-Ik kan mijn leverancier niet betalen en mijn klant mij niet; wat nu?
Wellicht eens met zijn drieën samenzitten voor onderling begrip, aftasten van mogelijkheden om de keten in leven te houden en zoeken naar een win-win (uw klant doet klussen bij u en zo kunt u uw leverancier betalen e.d.)?!

Mogen winkeliers hun voorraad terug sturen naar de groothandel als ze niets meer verkopen?
Het zou goed zijn als de groten de kleinen zeker in deze tijd zouden helpen.
Toch een kritische noot ook naar de winkeliers: de inkoop moet gefinancierd worden uit de opbrengsten van het vorige seizoen, niet van het nieuwe. Dan zou dus de leverancier nog eens maanden op zijn geld moeten wachten en verschuif je jouw ondernemersrisico naar een ander. Het klinkt wellicht hard als ik zeg dat je slechts een verplichting moet aangaan als je die ook kunt nakomen, maar wat zacht voor de een is, is hard voor de ander.
En het wrange voor kleine winkeliers: zij moeten vooruit betalen, terwijl de grote AH en Jumbo c.s. direct cash ontvangen en spullen maar een dag in de winkel hebben liggen, maar zelf pas na 2 tot drie maanden betalen aan hun leveranciers. Juist grote bedrijven zouden nu hun verantwoordelijkheid moeten nemen en direct iedereen betalen. De werkelijkheid is helaas anders: het steenrijke Action heeft “vanwege corona” zijn levertijd verlengt van 2 naar 3 maanden en zij zijn de enige niet. Hier moet de overheid ingrijpen want het systeem is onrechtvaardig en dodelijk voor onze economie. De wet dat binnen dertig dagen betaald moet worden, ligt er: nu gaan handhaven meneer Rutten!



Start typing and press Enter to search

Shopping Cart